Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

MOBILNOŚĆ UCZNIÓW - HISZPANIA

W dniach 01.03.2020 r. – 07.03.2020 r. grupa 10 uczniów z klasy VIII i VII biorących udział w realizacji przedsięwzięcia „ WIELE KULTUR – JEDNA EUROPA” w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność” dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój wyjechała do Hiszpanii. Mobilność odbyła się w Granadzie – w mieście położonym w południowej Hiszpanii, Andaluzji.

Po przylocie do Malagi przywitali nas przedstawiciele – nasi rówieśnicy ze szkoły Padre Suarez Institute of Secondary Education.

 Wspólny lunch i czas spędzony na plaży La Malagueta nad Morzem Śródziemnym był doskonałą okazją do nawiązaniu koleżeńskich relacji i doskonalenia języka angielskiego.

W dniu 02.03.2020 zostaliśmy oficjalnie powitani w szkole Padre Suarez Institute of Secondary Education, zapoznani z pięciodniowym rozkładem zajęć lekcyjnych, planem zajęć popołudniowych – pozalekcyjnych, realizacją celów mobilności.

Po oficjalnej części spotkania rozpoczęliśmy lekcje w różnych klasach, z różnych przedmiotów. Codziennie przez 5 dni od godziny 09.15 do godzony 13.45 mieliśmy zajęcia. Godzina lekcyjna w hiszpańskiej szkole trwa 60 minut.

Pracowaliśmy z zespołach mieszanych 3 osoby z Granady , 1 osoba z Zakrętu.

Uczestniczyliśmy w lekcjach z różnych przedmiotów m.in.: geografii, biologii, historii, muzyki, chemii, matematyki, j. angielskiego. Udział w lekcjach, podczas których językiem wykładowym jest j. angielski umożliwił nam rozwój kompetencji językowych, opierających się na zdolności rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, faktów, uczuć, zarówno w mowie jak i w piśmie.

Podczas lekcji poznawaliśmy i poszerzaliśmy swoją wiedzę co ułatwiało zrozumienie odmienności kulturowej, religijnej i obyczajowej różnych narodów . Wspólnie z rówieśnikami zaprzyjaźnionej szkoły przygotowaliśmy prezentację podobieństwa i różnice zwyczajów kulturowych w Andaluzji i na Mazowszu, którą przedstawiliśmy w auli licznej grupie uczniów i nauczycieli.

Nasze zajęcia popołudniowe miały przebieg bardzo aktywny i ogromnie ambitny.

Zwiedziliśmy Alhambrę – najpiękniejszy pałac arabski jaki kiedykolwiek powstał na świecie.

Warowny kompleks pałacowo - ogrodowy  umiejscowiony jest na szczycie zielonego wzgórza wznoszącego się ponad starą Granadę. Wygląda niczym wielki okręt, który przycumował w porcie. Za nią widać na horyzoncie ośnieżone szczyty Sierra Nevada. Piękno pałacowych wnętrz Alhambry jest oszałamiające. Pomieszczenia udekorowane są pięknymi, barwnymi, płytkami ceramicznymi – azulejos, nisko osadzonymi okiennicami, z których rozciąga się wspaniały widok na ogród pełen fontann, cyprysów, drzewek pomarańczowych i różnobarwnych kwitnących dywanów.

Historia tego miejsca, wielkość architektonicznej formy i doznania estetyczne wprowadziły nas w zachwyt i świetnie wpisują się w tytuł przedsięwzięcia Wiele Kultur – Jedna Europa.

 Hiszpańscy rówieśnicy towarzyszyli nam również w czasie zwiedzania arabskiej dzielnicy Albacin najbardziej „klimatycznej” dzielnicy Granady . Wspólne zabawy, w ciasnych, splątanych uliczkach byłby doskonałą okazją do rozwoju kompetencji społecznych i  korzystania z najnowszych technik komunikacyjnych m.in.: GPS, Googl maps, lokalizator, translator.  Albacin jest muzułmańską dzielnicą mieszkalną, która ma silne wpływy architektury charakterystyczne dla tej religii. Wszystkie domy pomalowane są na biały kolor z symbolicznymi bramami wejściowymi i niesamowitymi ogrodami botanicznymi. W kolejnych dniach po zrealizowanych w szkole lekcjach m. in.: muzyki na której bardzo dużo dowiedzieliśmy się o słynnych artystach flamenco i historii współczesnej gitary, której korzenie znajdują się w hiszpańskiej tradycji muzycznej, uczestniczyliśmy w pokazie flamenco.  Flamenco to bardzo ekspresyjna technika śpiewu i tańca stworzona przez Cyganów andaluzyjskich. Pokaz flamenco odbył się w tradycyjnym miejscu noszącym nazwę tabloao.

Tancerze ubrani byli w charakterystyczne stroje: kobiety w długie spódnice ozdobione wieloma falbanami, dopasowane do figury obcisłe gorsety, z wyciętym głębokim dekoltem, piękne chusty i wachlarze. Mężczyźni w białe koszule i obcisłe czarne spodnie z wysokim stanem. Po pięknym występnie tancerze i tancerki chętnie pozowali z nami do wspólnych zdjęć. Mając w uszach rytm flamenco wystukiwany obcasami butów, uderzeniami dłonią o dłoń, pstrykaniami palców wspólnie z naszymi hiszpańskimi przyjaciółmi udaliśmy się na churrosy.

Churros to tradycyjny wypiek z ciasta parzonego smażony w głębionym oleju. Smaku świeżych, chrupiących churrosów podawanych  w towarzystwie gęstej gorącej czekolady  nie da się zapomnieć.

W kolejnych dniach mobilności rozwijaliśmy kompetencje społeczne i osobiste, doskonaliliśmy umiejętności komunikacyjne biorąc udział w lekcjach. Na lekcjach geografii i historii poznaliśmy uwarunkowania ekonomiczno – gospodarcze rozwoju Hiszpanii i Andaluzji.

W szkolnym muzeum nauki Institute of Secondary Education zorganizowane zostały lekcje z przyrody i fizyki. Udział w aktywnej formie zajęć lekcyjnych umożliwił poznanie historii szkoły i zrozumienie odmienności kulturowej, religijnej i obyczajowej naszych krajów.

Udział w mobilności ma ogromny wpływ dla każdego z nas na rozwój szerokorozumianej otwartości na świat i ludzi. Poznanie odmienności geograficznej, historycznej, obyczajowej i społecznej poszerzył i wzbogacił naszą wiedzę. Posiadanie kompetencji językowych, cyfrowych, międzykulturowych, społecznych jest niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie i osiągnięcia powodzenia w przyszłej pracy na rynku coraz bardziej integrującej się Europy.

Data dodania: 2021-08-05 10:08:46
Data edycji: 2021-08-09 16:51:35
Ilość wyświetleń: 643

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

Nasi Partnerzy

„(…) kto inny ma laur i nadzieję,
Ja – jeden zaszczyt: być człekiem."

Cyprian Kamil Norwid
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej