W dniach 01.03.2020 r. – 07.03.2020 r. grupa 10 uczniów z klasy VIII i VII biorących udział w realizacji przedsięwzięcia „ WIELE KULTUR – JEDNA EUROPA” w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność” dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój wyjechała do Hiszpanii. Mobilność odbyła się w Granadzie – w mieście położonym w południowej Hiszpanii, Andaluzji.
Po przylocie do Malagi przywitali nas przedstawiciele – nasi rówieśnicy ze szkoły Padre Suarez Institute of Secondary Education.
Wspólny lunch i czas spędzony na plaży La Malagueta nad Morzem Śródziemnym był doskonałą okazją do nawiązaniu koleżeńskich relacji i doskonalenia języka angielskiego.
W dniu 02.03.2020 zostaliśmy oficjalnie powitani w szkole Padre Suarez Institute of Secondary Education, zapoznani z pięciodniowym rozkładem zajęć lekcyjnych, planem zajęć popołudniowych – pozalekcyjnych, realizacją celów mobilności.
Po oficjalnej części spotkania rozpoczęliśmy lekcje w różnych klasach, z różnych przedmiotów. Codziennie przez 5 dni od godziny 09.15 do godzony 13.45 mieliśmy zajęcia. Godzina lekcyjna w hiszpańskiej szkole trwa 60 minut.
Pracowaliśmy z zespołach mieszanych 3 osoby z Granady , 1 osoba z Zakrętu.
Uczestniczyliśmy w lekcjach z różnych przedmiotów m.in.: geografii, biologii, historii, muzyki, chemii, matematyki, j. angielskiego. Udział w lekcjach, podczas których językiem wykładowym jest j. angielski umożliwił nam rozwój kompetencji językowych, opierających się na zdolności rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, faktów, uczuć, zarówno w mowie jak i w piśmie.
Podczas lekcji poznawaliśmy i poszerzaliśmy swoją wiedzę co ułatwiało zrozumienie odmienności kulturowej, religijnej i obyczajowej różnych narodów . Wspólnie z rówieśnikami zaprzyjaźnionej szkoły przygotowaliśmy prezentację podobieństwa i różnice zwyczajów kulturowych w Andaluzji i na Mazowszu, którą przedstawiliśmy w auli licznej grupie uczniów i nauczycieli.
Nasze zajęcia popołudniowe miały przebieg bardzo aktywny i ogromnie ambitny.
Zwiedziliśmy Alhambrę – najpiękniejszy pałac arabski jaki kiedykolwiek powstał na świecie.
Warowny kompleks pałacowo - ogrodowy umiejscowiony jest na szczycie zielonego wzgórza wznoszącego się ponad starą Granadę. Wygląda niczym wielki okręt, który przycumował w porcie. Za nią widać na horyzoncie ośnieżone szczyty Sierra Nevada. Piękno pałacowych wnętrz Alhambry jest oszałamiające. Pomieszczenia udekorowane są pięknymi, barwnymi, płytkami ceramicznymi – azulejos, nisko osadzonymi okiennicami, z których rozciąga się wspaniały widok na ogród pełen fontann, cyprysów, drzewek pomarańczowych i różnobarwnych kwitnących dywanów.
Historia tego miejsca, wielkość architektonicznej formy i doznania estetyczne wprowadziły nas w zachwyt i świetnie wpisują się w tytuł przedsięwzięcia Wiele Kultur – Jedna Europa.
Hiszpańscy rówieśnicy towarzyszyli nam również w czasie zwiedzania arabskiej dzielnicy Albacin najbardziej „klimatycznej” dzielnicy Granady . Wspólne zabawy, w ciasnych, splątanych uliczkach byłby doskonałą okazją do rozwoju kompetencji społecznych i korzystania z najnowszych technik komunikacyjnych m.in.: GPS, Googl maps, lokalizator, translator. Albacin jest muzułmańską dzielnicą mieszkalną, która ma silne wpływy architektury charakterystyczne dla tej religii. Wszystkie domy pomalowane są na biały kolor z symbolicznymi bramami wejściowymi i niesamowitymi ogrodami botanicznymi. W kolejnych dniach po zrealizowanych w szkole lekcjach m. in.: muzyki na której bardzo dużo dowiedzieliśmy się o słynnych artystach flamenco i historii współczesnej gitary, której korzenie znajdują się w hiszpańskiej tradycji muzycznej, uczestniczyliśmy w pokazie flamenco. Flamenco to bardzo ekspresyjna technika śpiewu i tańca stworzona przez Cyganów andaluzyjskich. Pokaz flamenco odbył się w tradycyjnym miejscu noszącym nazwę tabloao.
Tancerze ubrani byli w charakterystyczne stroje: kobiety w długie spódnice ozdobione wieloma falbanami, dopasowane do figury obcisłe gorsety, z wyciętym głębokim dekoltem, piękne chusty i wachlarze. Mężczyźni w białe koszule i obcisłe czarne spodnie z wysokim stanem. Po pięknym występnie tancerze i tancerki chętnie pozowali z nami do wspólnych zdjęć. Mając w uszach rytm flamenco wystukiwany obcasami butów, uderzeniami dłonią o dłoń, pstrykaniami palców wspólnie z naszymi hiszpańskimi przyjaciółmi udaliśmy się na churrosy.
Churros to tradycyjny wypiek z ciasta parzonego smażony w głębionym oleju. Smaku świeżych, chrupiących churrosów podawanych w towarzystwie gęstej gorącej czekolady nie da się zapomnieć.
W kolejnych dniach mobilności rozwijaliśmy kompetencje społeczne i osobiste, doskonaliliśmy umiejętności komunikacyjne biorąc udział w lekcjach. Na lekcjach geografii i historii poznaliśmy uwarunkowania ekonomiczno – gospodarcze rozwoju Hiszpanii i Andaluzji.
W szkolnym muzeum nauki Institute of Secondary Education zorganizowane zostały lekcje z przyrody i fizyki. Udział w aktywnej formie zajęć lekcyjnych umożliwił poznanie historii szkoły i zrozumienie odmienności kulturowej, religijnej i obyczajowej naszych krajów.
Udział w mobilności ma ogromny wpływ dla każdego z nas na rozwój szerokorozumianej otwartości na świat i ludzi. Poznanie odmienności geograficznej, historycznej, obyczajowej i społecznej poszerzył i wzbogacił naszą wiedzę. Posiadanie kompetencji językowych, cyfrowych, międzykulturowych, społecznych jest niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie i osiągnięcia powodzenia w przyszłej pracy na rynku coraz bardziej integrującej się Europy.
„(…) kto inny ma laur i nadzieję,
Ja – jeden zaszczyt: być człekiem."
05-077 Warszawa
Szkolna 11