Dnia 22 listopada grupa uczniów z 7b, pod opieką pani Natalii Maciak, zrealizowała projekt o nazwie „Lekcja sprzed wieku”, był on integralną częścią Konkursu Wiedzy o Mazowszu, w którym bierze udział klasa. Uczniowie na czas trwania jednej lekcji przebrali się w stroje nauczycieli i uczniów z czasów zaborów Polski i przeprowadzili nietypowe zajęcia dla dzieci z klasy III.
Pierwszym etapem realizacji projektu było wspólne omówienie tematu i przebiegu lekcji. Uczniowie, zainspirowani listopadowym Świętem Niepodległości, wybrali zagadnienie dotyczące nauczania dzieci w szkołach podstawowych podczas zaborów. Przygotowali również ciekawe rekwizyty, takie jak poduszka z grochem (do klęczenia), czy stalówki do pisania.
Kolejnym krokiem było zaprezentowanie przez dwóch chłopców fragmentu lekcji w języku rosyjskim – musieli oni nauczyć się pisać cyrylicą, zapisać i odczytać temat po rosyjsku oraz powiedzieć kilka zdań do dzieci w tym języku.
Uczniowie opracowali także prezentację, w której zawarto kluczowe informacje o szkolnym życiu uczniów w czasach zaborów. Były one podane w sposób przystępny dla dzieci, a trudniejsze pojęcia takie jak „rusyfikacja”, czy „zabory,” zostały wyjaśnione w prosty sposób.
Lekcja rozpoczęła się od wejścia jednego z chłopców, który wprowadził dzieci w temat, opowiadając o codziennym życiu w szkołach tamtego okresu. Wyjaśnił również, że gdybyśmy cofnęli się do tamtych czasów, znajdowalibyśmy się w zaborze rosyjskim.
Po wstępie weszło dwóch chłopców, którzy zapisali temat na tablicy i przywitali się z dziećmi w języku
rosyjskim, udając nauczycieli. Następnie dzieci otrzymały kartki i stalówki, aby przepisać temat zapisany cyrylicą na tablicy.
Po tej części dwie uczennice przedstawiły realia szkoły z okresu zaborów oraz opowiedziały o dyscyplinie i metodach karania za nieposłuszeństwo. Wyjaśniły też pojęcie rusyfikacji, jej cele i sposób działania. Następnie rozdano dzieciom alfabety polsko-rosyjskie i poproszono je o zapisanie swoich imion po rosyjsku.
Podczas zajęć dzieciom zadano pytania: czy chciałyby żyć w tamtych czasach, co im się
podobało, a co nie. Na zakończenie uczniowie opowiedzieli, w jaki sposób dzieci przeciwstawiały się rusyfikacji i jakie były konsekwencje takich działań.
Uczniowie z klasy III aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Z entuzjazmem pisali stalówkami i słuchali opowieści. Mówiły, że lekcja była interesująca i podobały im się przygotowane rekwizyty.
Projekt pozwolił dzieciom z klasy III lepiej zrozumieć trudne realia życia w czasach zaborów, w szczególności codzienność uczniów podlegających rusyfikacji. Dzięki przygotowanym rekwizytom historia została przedstawiona w sposób przystępny i ciekawy. Dzieci wykazały się dużym zainteresowaniem i aktywnie uczestniczyły w lekcji. Uczniowie z klasy 7b, realizując projekt, nie tylko pogłębili swoją wiedzę, ale też zdobyli doświadczenie w organizacji zajęć dla młodszych kolegów. Lekcja okazała się wartościowym doświadczeniem edukacyjnym dla obu grup.
Karol Mieczkowski klasa 7B
„(…) kto inny ma laur i nadzieję,
Ja – jeden zaszczyt: być człekiem."
05-077 Warszawa
Szkolna 11