Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Projekt edukacyjny „Lekcja sprzed wieku”

Projekt edukacyjny „Lekcja sprzed wieku”

Dnia 22 listopada grupa uczniów z 7b, pod opieką pani Natalii Maciak, zrealizowała projekt o nazwie „Lekcja sprzed wieku”, był on integralną częścią Konkursu Wiedzy o Mazowszu, w którym bierze udział klasa. Uczniowie na czas trwania jednej lekcji przebrali się w stroje nauczycieli i uczniów z czasów zaborów Polski i przeprowadzili nietypowe zajęcia dla dzieci z klasy III.

Pierwszym etapem realizacji projektu było wspólne omówienie tematu i przebiegu lekcji. Uczniowie, zainspirowani listopadowym Świętem Niepodległości, wybrali zagadnienie dotyczące nauczania dzieci w szkołach podstawowych podczas zaborów. Przygotowali również ciekawe rekwizyty, takie jak poduszka z grochem (do klęczenia), czy stalówki do pisania.

 

Kolejnym krokiem było zaprezentowanie przez dwóch chłopców fragmentu lekcji w języku rosyjskim – musieli oni nauczyć się pisać cyrylicą, zapisać i odczytać temat po rosyjsku oraz powiedzieć kilka zdań do dzieci w tym języku.

Uczniowie opracowali także prezentację, w której zawarto kluczowe informacje o szkolnym życiu uczniów w czasach zaborów. Były one podane w sposób przystępny dla dzieci, a trudniejsze pojęcia takie jak „rusyfikacja”, czy „zabory,” zostały wyjaśnione w prosty sposób.

Lekcja rozpoczęła się od wejścia jednego z chłopców, który wprowadził dzieci w temat, opowiadając o codziennym życiu w szkołach tamtego okresu. Wyjaśnił również, że gdybyśmy cofnęli się do tamtych czasów, znajdowalibyśmy się w zaborze rosyjskim.

Po wstępie weszło dwóch chłopców, którzy zapisali temat na tablicy i przywitali się z dziećmi w języku

rosyjskim, udając nauczycieli. Następnie dzieci otrzymały kartki i stalówki, aby przepisać temat zapisany cyrylicą na tablicy.

Po tej części dwie uczennice przedstawiły realia szkoły z okresu zaborów oraz opowiedziały o dyscyplinie i metodach karania za nieposłuszeństwo. Wyjaśniły też pojęcie rusyfikacji, jej cele i sposób działania. Następnie rozdano dzieciom alfabety polsko-rosyjskie i poproszono je o zapisanie swoich imion po rosyjsku.

Podczas zajęć dzieciom zadano pytania: czy chciałyby żyć w tamtych czasach, co im się

podobało, a co nie. Na zakończenie uczniowie opowiedzieli, w jaki sposób dzieci przeciwstawiały się rusyfikacji i jakie były konsekwencje takich działań.

Uczniowie z klasy III aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Z entuzjazmem pisali stalówkami i słuchali opowieści. Mówiły, że lekcja była interesująca i podobały im się przygotowane rekwizyty.

Projekt pozwolił dzieciom z klasy III lepiej zrozumieć trudne realia życia w czasach zaborów, w szczególności codzienność uczniów podlegających rusyfikacji. Dzięki przygotowanym rekwizytom historia została przedstawiona w sposób przystępny i ciekawy. Dzieci wykazały się dużym zainteresowaniem i aktywnie uczestniczyły w lekcji. Uczniowie z klasy 7b, realizując projekt, nie tylko pogłębili swoją wiedzę, ale też zdobyli doświadczenie w organizacji zajęć dla młodszych kolegów. Lekcja okazała się wartościowym doświadczeniem edukacyjnym dla obu grup.

 

Karol Mieczkowski klasa 7B

Data dodania: 2024-12-02 08:34:35
Data edycji: 2024-12-02 11:55:55
Ilość wyświetleń: 55

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

Nasi Partnerzy

„(…) kto inny ma laur i nadzieję,
Ja – jeden zaszczyt: być człekiem."

Cyprian Kamil Norwid
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej